De volgende velden zijn niet correct: 

(?)
(?)
Zoeken

Bandencategorie

Wat zijn de verschillende categorieën banden?

1 / BANDEN VOOR PERSONENAUTO’S

POLYVALENTE BANDEN

Deze veelzijdige banden worden gebruikt voor stadsauto’s, berlines en monospaces met een laag of gemiddeld vermogen, voor elk type gebruik (stad, snelweg).

De fabrikanten zetten zich in om banden te leveren die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot beperken en voldoen aan de vraag van autoconstructeurs. Ze verkopen momenteel versies die een lagere weerstand bieden tijdens het rijden (ook wel bekend als ‘groene banden’). De moderne technologieën en gebruikte materialen maken het behoud van een uitstekend veiligheidsniveau mogelijk, met name bij remmen op een vochtig wegdek.

De grootste fabrikanten leveren een ware technologierace om AA-banden op de markt te brengen, die het brandstofverbruik tot een minimum beperken en een zeer korte remweg garanderen op een vochtig wegdek. Het aanbod is beperkt tot een paar afmetingen en de bijzonder geavanceerde technologieën die gebruikt worden, zijn nog kostbaar.

Pneus tc4

Pneu Dunlop StreetResponse 2

  1. Besparing
  2. Veiligheid
  3. Handelbaarheid

PERFORMANCE-BANDEN

Deze banden zijn ontwikkeld voor zware of krachtige auto’s (gezinsauto’s of kleine sportmodellen). Voor het karkas is gebruik gemaakt van specifieke technologieën om de belasting te verdelen en zo het contact met het wegdek te verbeteren.

Het rubber is ook hoogwaardiger dan voor polyvalente banden om een betere weerstand te bieden bij zowel het versnellen als het remmen.

In kleine afmetingen vallen deze banden eerder onder de categorie ‘comfort’. In grote afmetingen vallen deze banden onder de categorie ‘sport’.

De nieuwste generaties ‘Premium’ die door de fabrikanten zijn ontwikkeld, maken het mogelijk het brandstofverbruik te verlagen terwijl een bijzonder hoog veiligheidsniveau bereikt wordt.

Pneus performances

Pneu Dunlop Blu Response

  1. Veiligheid
  2. Besparing
  3. Prestatie

HIGH PERFORMANCE-BANDEN

Deze categorie banden is speciaal ontwikkeld voor sportieve en ultra-sportieve modellen. Voor deze banden zijn de meest geavanceerde technologieën gebruikt, die rechtstreeks afkomstig zijn uit de autosport. Ze zijn bestand tegen snelheden boven 270 km/u. En hoewel de snelheid op onze wegen beperkt is, moeten ze in staat zijn om bijzonder veel belasting te weerstaan bij intense versnellingen of bijzonder krachtig remmen.

Ze worden onderworpen aan grondig hydraulisch onderzoek om het water met hoge snelheid af te voeren op een natte onderegrond.

Ze moeten ook het best mogelijke compromis bieden tussen sport-comfort-geruisloosheid.

Pneus hautes performances

Pneu Dunlop Sport Maxx RT

  1. Veiligheid
  2. Prestatie
  3. Besparing

SEMI-SLICKS

Dit zijn bijna competitiebanden. Dankzij hun homologaties mogen ze op de openbare weg gebruikt worden. Ze zijn bedoeld voor amateur-sportliefhebbers, voor gebruik in competitieverband (regionale rally’s bijvoorbeeld) of voor recreatief gebruik (Track days of bijeenkomsten op een circuit). Voor amateurs is het interessant dat ze via de weg naar het circuit kunnen rijden zonder banden te wisselen.

Sommige fabrikanten homologeren ze standaard voor hun extreme auto’s.

Hoewel ze een uitzonderlijk goede wegligging bieden, ook op een vochtig wegdek, moet bijzonder voorzichtig worden gereden op een natte weg door hun bijzonder lage profiel.

Voor gebruik in competitieverband op een nat wegdek kunnen bepaalde banden opnieuw geprofileerd worden volgens een door de fabrikant geleverd schema dat gehomologeerd is door de autosport-autoriteiten.

Pneus semi-slick

Pneu Dunlop Sport Maxx Race

  1. Uitzonderlijke wegligging op droge ondergrond
  2. Prestatie
  3. Veiligheid op de openbare weg en het circuit

2 / BANDEN VOOR 4x4/SUV’s

Er bestaan vier grote categorieën banden voor 4x4: high performance-banden, wegbanden, gemengde banden en all terrain-banden. Sommige 4x4-banden hebben een specifieke markering M+S, die aangeeft dat ze gebruik kunnen worden bij sneeuw (S=sneeuw) of off road (M=mud).

Te weten:

Het wordt sterk aanbevolen om op een 4x4 op beide assen dezelfde banden te monteren om de balans en de mechanische eigenschappen van de 4x4 te behouden. Voor een vierwielaandrijving is het verplicht om de vier banden tegelijk te vervangen: voor 4-2 of 2-2 wordt vervangen per 4 meer dan aanbevolen indien de voor- en achterbanden sterk versleten zijn (raadpleeg de aanbevelingen van de fabrikant).

HIGH PERFORMANCE-BANDEN

Deze categorie banden is ontwikkeld voor snelle SUV’s, met behulp van dezelfde technologieën als de high performance-banden voor personenauto’s. Ze worden standaard gemonteerd tot 22 inch en hebben een hoog draagvermogen. De eisen die worden gesteld door luxe auto’s houdt in dat ze comfortabel en geruisloos moeten zijn.

Pneu Pneus 4x4 haute performance

WEGBANDEN

Deze banden leveren hoge prestaties op de weg en de meeste 4x4 SUV’s zijn hiermee uitgerust. Ze bezitten dezelfde kwaliteiten als banden voor personenauto’s. Ze zijn gewoonlijk zeer geruisloos en hebben een lange levensduur.

Ze zijn gemarkeerd met H/T. Omdat ze voornamelijk bedoeld zijn voor weggebruik, is hun doeltreffendheid off road zeer beperkt.

De nieuwste generaties bezitten weinig loopweerstand en zijn dan ook brandstof besparend.

Te weten:

De off road-capaciteit van deze banden is gewoonlijk niet hoger dan 20%.

Pneus 4x4 routiers

GEMENGDE BANDEN

Deze A/T-banden (All Terrain) zijn de meest veelzijdige banden. Hoewel ze relatief comfortabel en geruisloos zijn, moeten ze een goede trekkracht leveren op een losse ondergrond (modder, gras, zand). Ze zijn bestemd voor recreatief of professioneel gebruik. Nieuwe afmetingen zijn dan ook ontwikkeld voor SUV’s die in eerste instantie voor stadsgebruik of weggebruik bestemd zijn, om deze meer polyvalentie te bieden.

Volgens de gekozen gemengde banden variëren de prestaties tussen ‘weg’ en ‘off road’.

Te weten:

De off road-capaciteit van deze banden is gewoonlijk 50%.

Pneus 4x4 mixte

OFF ROAD-BANDEN

Deze categorie banden draagt het merk ‘M/T’ (Mud/Terrain) en is bestemd voor gebruik in moeilijke omstandigheden. Ze worden door amateurs gebruikt voor recreatieve doeleinden (trial of raids), maar zijn in eerste instantie ontwikkeld voor professionals die in moeilijke of zelfs gevaarlijke omstandigheden werken. Ze zijn stevig en uitgerust met versterkingen en beschermingen om sneden en afrukken te voorkomen. De verdeling tussen ‘weg’ en ‘off road’ hangt af van het model en het merk. Het gebruik op de weg is beperkt: door de grote noppen is de wegligging minder goed op asfalt en maken ze meer geluid.

Te weten:

De wegcapaciteit van deze banden is gewoonlijk niet hoger dan 20%..

Pneus 4x4 tout terrain

3 / BANDEN VOOR BUSJES/BEDRIJFSAUTO’S

Deze zijn te herkennen aan de letter C op de zijkant. Ze bezitten een hoog draagvermogen dat geschikt is voor bedrijfsauto’s, campers en sommige zware monospaces die vaak zwaar belast worden. Soms hebben deze banden dikkere zijkanten om ze te beschermen tegen frictie tegen de trottoirs in een stadsomgeving.

Omdat de moderne busjes hoge prestaties leveren, hebben sommige banden kenmerken die de kenmerken van banden voor personenauto’s benaderen: wegligging, comfort, hanteerbaarheid, remmen.

Om te voldoen aan beroepseisen (werkterrein, landbouw) zijn andere banden ontwikkeld met diepe profielen en/of noppen.

Sommige fabrikanten presenteren een speciale versie voor campers. De zijkanten zijn verstijfd om de schommelingen te beperken die veroorzaakt worden door een hoger zwaartepunt door de meubels en de watertanks.

Pneus camionnette

4 / BANDEN VOOR AANHANGERS EN CARAVANS

De banden die gemonteerd moeten worden op aanhangers en caravans moeten gekozen worden uit de bandentypes: bagagewagen.

De afmetingen zijn op dezelfde manier als op elke andere band op de zijkant aangebracht en worden door de fabrikant aangegeven. Indien geen afmeting is vermeld, geeft de afmeting van de velg een aanwijzing over de geschikte bandmaat.

Het wordt aanbevolen de voorkeur te geven aan verstevigde banden die u zwaarder kunt belasten.

Pneus caravane

Bandenspanning:

  • Respecteer de aanbevolen bandenspanning.
  • Voeg 0,5 bar toe aan de spanning in geval van zware belading of lange trajecten.
  • Geen overbelasting in verhouding tot de maximaal toegestane belasting.
  • Tijdens lang parkeren: in het ideale geval zet u uw aanhanger of caravan op blokken.

5 / DE SPECIFIEKE KENMERKEN

A. RUNFLAT-BANDEN

Runflat-banden zijn banden die een unieke veiligheid bieden. Als de band lek is, kan een auto met runflat-banden zonder spanning nog 80 km lang met 80 km/uur rijden dankzij versterkte zijkanten en een specifiek rubber. Zelfs zonder spanning wordt het gewicht van de auto dus verdragen zonder dat de band van de velg afloopt of scheurt, zelfs bij verhitting.

Een RunFlat-uitrusting moet altijd gecombineerd worden met een alarmsysteem voor spanningsverlies (TPMS of SSPP). Op auto’s die af fabriek zijn uitgerust met dit type banden, wordt aanbevolen om een RunFlat-band te vervangen door een standaardband.

Pneu runflat shema

Pneu runflat coupe

Te weten:

De intrinsieke kenmerken van een runflat-band (buiten de Pax-technologie) blijven identiek, maar de prestatie is per merk verschillend, omdat elk merk zijn eigen technologie gebruikt. De namen verschillen ook, bijvoorbeeld:

Overeenkomst met runflat:

Fabrikant

Run Flat

Dunlop

Dunlop EMT (Extended Mobility Technologie), SST (Self Supporting)

GoodYear

GoodYear EMT (Extended Mobility Technologie) of ROF (Run on Flat)

Continental

Continental SSR (Self supporting Run Flat Tire)

Pirelli

Pirelli Run on Flat

Bridgestone

Bridgestone RFT

Michelin

Michelin ZP (Zero Pressure)

Te weten:

Runflat-banden van sommige merken hebben een extra benaming waardoor auto’s van de merken Mercedes en BMW gehomologeerd kunnen worden:

Fabrikant

Run Flat

Mercedes

Runflat-banden voor Mercedes hebben de benaming ‘Extended Terme’ en bezitten andere kenmerken dan een echte Run Flat, met bijvoorbeeld een autonomie van slechts 50 km.

BMW

Run Flat-banden voor BMW worden ‘RSC’ genoemd (Run Flat System Component).

Voordelen van de Run Flat-technologie:

  • In geval van een lekke band is het controleverlies over de auto minimaal tot niet bestaand.
  • Er is geen verandering in het versnellen, het remmen of het gedrag in de bochten, zelfs bij totaal spanningsverlies.
  • De mobiliteit bij 80 km/u is ongewijzigd ten aanzien van een snelheid van 80 km/u onder normale omstandigheden. 
  • De meeste Run Flat-banden kunnen op elke standaardvelg gemonteerd worden.
  • Met een runflat-band is geen reserveband meer nodig, zodat meer bagageruimte beschikbaar is.

Technische kenmerken en beperkingen van runflat-banden:

  • RunFlat-banden kunnen uitsluitend gemonteerd worden op een auto die is uitgerust met een controlesysteem voor bandenspanning.
  • Runflat-banden moeten altijd per 4 met dezelfde technologie gemonteerd worden; Een standaardband kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen gecombineerd worden met runflat-banden, op een korte afstand, als noodoplossing. het is verboden om de technologieën MO Extended (Runflat voor Mercedes) en runflat-banden voor BMW op dezelfde auto te combineren.
  • Om te voorkomen dat de band van de velg loopt bij spanningsverlies, is het beter om de runflat-banden op de velg te monteren met een dubbel bevestigingssysteem, hoewel ze ook op traditionele velgen gemonteerd kunnen worden (behalve SRS).
  • In de meeste gevallen kunnen deze banden niet gerepareerd worden. De fabrikanten raden reparatie zelfs af en sommige merken verbieden het (BMW bijvoorbeeld).

B. VERSTEVIGDE BANDEN

Er bestaan verstevigde banden die zijn aangepast aan het gewicht van bepaalde auto’s: zware berlines, break en monospace, SUV en bedrijfsauto’s. Ze hebben een hoger draagvermogen en een markering XL, Renforcé, RF, Extra Load of Renforced op de zijkant.

Voorbeeld: band 225/55R17

  • in versie standaard personenauto, het draagvermogen is 97
  • in verstevigde versie (voor Renault Espace 4 bijvoorbeeld) gaat deze index naar 101

Pneu extra load

Ter herinnering, de wetgeving (besluit van 24 oktober 1994, artikel 3.4) verbiedt het uitrusten van een auto met banden met een draagvermogen dat lager is dan de oorspronkelijk door de fabrikant gemonteerde banden. Het is dus niet mogelijk om een verstevigde band te vervangen door een standaardband.

C. SEAL-BANDEN

Dit zijn standaardbanden waarin een product is aangebracht dat een lek dicht, onder de druk van de lucht die probeert te ontsnappen. Deze technologie is momenteel nog tamelijk onbekend.

Pneu seal

D. BANDEN VOOR ELEKTRISCHE AUTO’S

Sommige fabrikanten hebben banden ontwikkeld voor elektrische auto’s, waarmee het energieverbruik wordt verlaagd en de autonomie van de accu’s wordt verhoogd: een lichter karkas met een specifieke tekening op het loopvlak ter beperking van de wrijving. Een bijzonder doordacht rubbermengsel verlaagt de weerstand bij het rijden nog meer.

De afmetingen van de banden draagt ook bij tot verlaging van het energieverbruik: het loopvlak is smal en de nieuwe generatie elektrische banden gebruikt banden met een zeer grote diameter.

E. ‘SILENT’- BANDEN

Hoe geruislozer de auto’s, hoe duidelijker de loopgeluiden hoorbaar zijn. Om te voldoen aan de vraag van bepaalde autoconstructeurs, hebben een aantal fabrikanten een slimmigheidje gevonden: ze voegen een isolerend element toe in de band om de geluidsgolven te absorberen die door het wiel omhoog komen.

F. BANDEN VOOR TIJDELIJK GEBRUIK

Dit zijn smalle banden die weinig plaats innemen, waardoor ruimte wordt bespaard in de bagageruimte.

Deze zijn bedoeld als tijdelijke oplossing bij een lekke band, hun gebruik is beperkt tot 80 km met 80 km/u. Het profiel is speciaal ontworpen om geluid te maken en de bestuurder eraan te herinneren dat hij voorzichtig moet blijven.

G. BANDEN VOOR ANTIEKE AUTO’S

In het kader van zijn partnerschappen met de fabrikanten heeft Allopneus.com een compleet assortiment samengesteld waarmee de meeste auto’s uit de jaren 50, 60, 70 en 80 kunnen worden uitgerust voor weggebruik of gebruik in competitieverband. Hoewel de afmetingen voldoen aan de uitrusting uit die periode, maken de moderne materialen en technieken het mogelijk om het gedrag en de levensduur te optimaliseren.