De volgende velden zijn niet correct: 

(?)
(?)
Zoeken

Het reservewiel, wat u moet weten

Het reservewiel is een band die op een velg is gemonteerd die altijd in een auto blijft. Het dient om een wiel tijdelijk te vervangen als u een lekke band hebt.

Ter informatie, auto’s die zijn uitgerust met Run On Flat-banden (thuiskombanden) hebben geen reservewiel.

1 - Benodigd materiaal

Equipement relatif à la roues de secours

Reserveband (smalle band)

De set omvat een smalle band (compleet wiel), een handmatige krik, een sleutel voor het los- en aandraaien en een opberghoes. Schaf deze aan voor als u een lekke band heeft.

Kit roue de secours (galette)

Voor het verwisselen van een wiel is een minimum uitrusting noodzakelijk. Een reservewiel is natuurlijk het eerste element, dat lijkt logisch, maar sommige auto’s hebben niet stelselmatig een reserveband.

Het tweede gereedschap dat u nodig hebt is een krik. Hiermee kunt u uw auto opheffen voor het verwisselen van het wiel.

Nieuwe auto’s hebben vaak velgen met bouten met een specifieke maat om diefstal te voorkomen; u hebt dus een specifieke dop en sleutel nodig voor uw model.

Een reflectievest en een gevarendriehoek zijn nu ook verplicht om duidelijk aan te geven dat u stilstaat aan de kant van de weg. 

2 - Het reservewiel verwisselen

Om een wiel te verwisselen moet u zich er eerst van verzekeren dat de auto op een vrije, veilige plek staat. Als u uw materiaal tevoorschijn hebt gehaald, kunt u de wieldop verwijderen en de dop op de sleutel zetten om alle moeren los te draaien (aluminium velgen hebben geen wieldop).

Plaats de krik correct en hef de auto licht op zodat de band niet meer in contact staat met de grond. Verwijder het wiel en bewaar de bouten samen op een veilige plek. Nu kunt u het reservewiel plaatsen en de bouten zo strak vastdraaien als u kunt. Laat de auto weer dalen met de krik en berg de krik op. Draai de moeren weer aan zonder te forceren en berg het lekke wiel in uw kofferbak op, u hoeft nu alleen nog maar de wieldop terug te plaatsen.

Vergeet niet dat het reservewiel een tijdelijke oplossing is en dat u de lekke band snel moet laten repareren of vervangen.

3 - De verschillende reservewielen

Er bestaan twee typen reservewielen:

Het wiel voor noodgevallen

Dit is een smalle band waarmee de snelheid beperkt is tot 80 km/u. Dit wiel is kleiner dan een traditioneel wiel en heeft specifieke kenmerken.

Het complete wiel

Dit wiel is identiek aan de banden die op uw auto gemonteerd zijn, behalve de velg die vaak lichter is en het merk dat kan afwijken.

Roues de secours

4 - Het alternatief: de set voor lekke banden

De set voor lekke banden is een betrouwbaar, snel alternatief voor het reservewiel. Deze set bestaat gewoonlijk uit een compressor die u moet aansluiten op de sigarenaansteker, en een ‘stollingsmiddel’.

Dit alternatief is tijdelijk en maakt snel verder rijden mogelijk. U hebt slechts 5 minuten nodig om een druk van 2 bar te bereiken, vervolgens kunt u gedurende 200 km met een snelheid van 80 km/u rijden voordat u uw band moet vervangen of laten repareren.

Let op, sommige lekken kunnen niet gerepareerd worden, dat is bijvoorbeeld het geval als de band geklapt is, maar ook als er een scheur verschijnt in de zijkant van de band of een gat groter dan 4 of 6 mm, afhankelijk van uw reparatieset.

Vergeet echter niet om regelmatig de spanning van het reservewiel te controleren.